Update 2009.08.21
Racing

12-14 Juni var det dags att testa på lite racing för att se om vi är konkurenskraftig. Det var sportvagnsmästerskapet som gick av stapeln i Karlskoga, Gelleråsen. Klassen som bilen klassar in i heter Roadsport A. För att lära mig banan fanns jag på plats redan på Onsdagen för att köra öppna träningen. Jag koncentrerade mig mest bara på att lära känna banan, så skulle inställningarna av bilen göras på Fredagsträningen. Tyvärr så regnade Fredagens träning mer eller mindre bort. Det innebar vissa problem då vi för att klassa in i Roadsport A var tvungen att lägga i lite vikt + att sätta på smalare däck bak och nu inte fick chansen att ställa in bilen efter dom nya förutsättningarna.Det som framförallt var lite besvärligt var bromsbalansen. På Lördagsförmiddagen kördes ett kvalpass som gick bra med en andra plats. I första racet så så tog jag ledningen direkt från starten, men ganska snart var Kimmen ikapp och gick förbi på långa rakan där jag led av för låga bakdäck, så sista biten på rakan fick jag åka på varvstoppet. Sen kunde även Christer ta sig förbi när jag låste upp bakbromsarna och gled ut alldeles för långt i en kurva. Men varvet efter så var jag ikapp men tyvärr så krokade vi ihop med en punktering som resultat.

Till andra racet hade jag justerat om bilen lite, bromsar och krängare.Vi startade som tredje bil efter Christer. Efter ha skuggat honom i några varv kunde jag kör om i slutet på långa rakan och ta en härlig andra plats. Så det var en trevlig helg där vi visade att vi kan hänga med i toppen, trots att vi hade vissa mindre problem.

Film från tävlingen finns under filmfliken.

We where away on racing i june to see if it was possible to fight for the topplaces. We had to rebuild the car a bit to suit the regs, meaning more weight and going down from 205 to 185 on the rear tires. This also made the balance on the car wasn´t the best and due to time problem we had to adjust the car during the race weekend instead of having a test day. Which caused some problem during the first race, locking the rear brakes little to often. But we was figting for the second place when we hooked up with a Caterham and ripping the valve off and ended up with a flat tire.

For the second race we had adjust the brakes and ARB so the car felt much better and we could score the second place.

There is a film from the second race, look into the films

Några bilder från starten i andra racet Some photos from the start in the second race
I första racet så krokade jag ihop med Christer när vi kämpade om andra platsen, vilket resulterade i en bortsliten ventil och punktering. In the first race I hooked up with a Caterham and ripped valve off.
Passerar Christer i sin Blackbird Caterham, andra racet Passing Christer in his Blackbird Caterham, second race

Utställning på Bilsport Performance Show, Elmia Mässan.
Tillsammans med Roadster Bil och Karnag

Exhibition on Bilsport Performance Show.
Nyheter uppdaterad: 9/3-09 News updated: 09 March 09
TV-Show
I höstas (september) var vi ner till Göteborg och träffade dom trevliga grabbarna på Motorjournalen. Vi for sedan till Falkenberg och filmade Megabusan både på banan och i näromgivningen. Det var riktigt intressant att få se hur all filmning gick till. Kan väl berätta att programmet kommer att handla om "Super Sevens" i allmänhet och Megabusan i synnerhet. Så slå på tv´n 17 Mars kl 22.00 kanal 9. During september we went down to Gothenburg and Falkenberg track and did some filming for TV. It was an interesting day to see how the filmcrew was working. The TV-show will be broadcasted during March 17 on Swedish channel nine. The programme will be about "Super Sevens" in general and the Megabusa especially.
Här förbereder filmteamet bilen för lite ombordfilmning. Here is the filmcrew preparing the car for som onboardfilming
Här provkör Peter Sundfeldt Megabusan. Då stolen är fast monterad efter min längd, fick Peter problem pga att han är något längre. Han hade stora problem med att manövrera pedalerna då utrymmet är ganska begränsat. Trots det så gick det bitvis mycket fort. Here is Peter Sundfeldt driving the Megabusa. He had big problems due to his lenght and to the fact that the seat isn´t adjustable. A bit of shame that that we hadn´t mounted a adjustable seat runner. Anyway he had quite good speed.
Nyheter uppdaterad: 28/7-08 News updated: 08 July 28

Här är några fina bilder tagna på Mittsverigebanan av Michael Larsson. Som ni kan se på några av bilderna har jag vita kartongbitar i noskonen. Dessa bitar var ett prov för att styra kylluften lite bättre igenom kylaren då det har varit lite problem med kylningen under varma dagar. Det verkar som att detta var vad som behövdes, trots högsommarvärme så var det inga problem med kylningen. Nu skall det tillverkas lite styrplåtar för luften för permanent montage.

Some nice pic´s taken by Michael Larsson on Midswede track.
As you can see in some photos there is some white cardboard in the nosecone. They where a test to see if I could improve the cooling a bit and it worked great. During the day it was really hot but no problem at all with the cooling so now its just to do some proper ones.
Seger i Järvsö Victory in Jarvso
Mästarmötet i Järvsöbacken 12-13/7 2008.
Det blev en trevlig helg i Järvsö med seger i klassen och snabbaste 2 hjulsdrivna bil. Helgen bjöd på intressanta och spännande körningar då fästet varierade hela tiden pga regnskurar. Problemet blir att man vågar inte riktigt lita på fästet och "fegar" lite. Bilen fungerade riktigt bra, förutom en trasig växelspak i enda torra åket på Lördagen. Nu när vi fick chans att prova Busan i skarpt läge är det bara att konstatera att dom senaste uppgraderingarna bestående av Siltech´s bakre krängare, Flatshiftern, diffbromsen och styrväxeln från Quaife har gjort bilen riktigt rolig att köra. Vill passa på och tacka Orion Racing för anskaffning av rätt däck, YOKOHAMA, till rätt tillfälle. .
Jarvso Hillclimb 12-13 of July 2008.
It was a nice weekend with victory in the class and fastest 2wd. We had some interesting runs thru the weekend due to the weather, It rained and then the second after the sun was shining, and sometimes it did both at the same time. The problem with this is that you get unsure what kind of grip you have. The only problem during the race was a broken gearstick, and of course in the only dry run on saturday. The latest upgrades that has been done to the car, Siltech rear ARB, Flatshifter, Quaife ATB and steering rack has made nice improvments on the car.

Lite ohälsosamt bred åkning. Ordentlig satsning i Söndagens första åk i tron att fästet var bättre än det var, resulterade i denna ordentliga sladd.
Foto:www.fotoguben.se

I thought it was good grip on Sundays first run and therefore I was giving it full attack. But I was wrong. Result, a nice sliding.

Photo:www.fotogubben.se

Ytterliggare en snygg bild från www.fotogubben.se med mycket fart Another nice pic from www.fotogubben.se
Som ni ser var det ofta bitvis blött underlag. Vilket gjorde att man var väldigt osäker på vilket grepp som fanns att tillgå. As you can see it was partly wet. Which made it difficult to know what kind of grip you had.
Nyheter uppdaterad: 29/6-08 News updated: 08 Jun 29
Den Ford "visko" diff vi har kört med hittils har inte funkat tillfredställande, vilket visade sig efter vi monterade den bakre krängningshämmaren. Den ville gärna släppa på ena hjulet vid utgången ur tvärare kurvor. Så en Quaife ATB har hittat in i det gammla diffhuset. För att få i Quaifen så var vi tvungen att slipa ur huset lite. Första riktiga testet för denna blir i Järvsö backtävling 12-13/7-08. We have been using a standard Ford "visko" lsd but after we mounted the rear ARB we noticed that it didn´t worked properly.
So a Quaife ATB has been installed in the old house. We needed to take some material of the house to get the diff in.
The first real test will be at Jarvso Hillclimb in July 12-13

En av vårens uppgraderingar på bilen är en Flatshifter. Den fungerar så att den bryter tändningen vid uppväxling, vilket gör att man kan växla under fullgas med ett litet ryck i växelspaken. Vid nerväxling så mellangasar den, vilket gör att man behöver bara föra fram spaken ett snäpp. Man använder numera bara kopplingen vid start och stopp. Fördelen med en Flatshifter är flera, snabbare växlingar, man sparar på både koppling och växellåda och framför allt blir växlingarna "lugnare" på banan, det blir inga ryck i bilen vid växlingar.

One of this years upgrade is a Flatshifter that makes it possible to do clutchless up and downshifts. It kills the ignition on upshift and blips the throttle during downshift. It is a great piece of kit, more or less just plug and play. Some of the advantage is quicker shifting, saving the clutch and gearbox and most of all the shifting is so smooth that if you change gear thru a long corner, the car doesent "jump away" from you.

Här en bild från Gotland Ring, Maj -08. Detta var första riktiga testet med bakre krängningshämmaren från Siltech Racing. Det blev en enorm skillnad mot förut då vi har haft stora problem med understyrning. Nu kunde vi balansera bilen på ett helt annat sätt än förut. I början av dagen hade vi problem med överstyrning, ett trevligt problem med tanke på dom understyrningsproblem som vi haft tidigare. På eftermiddagen hittade vi lite bättre inställningar. Filmer som visar detta finns under filmer. Vi fick även chans att testa Flatshiftern i skarpt läge och kan inte annat göra än att berömma denna utrustning. Upp & nerväxlingarna funkade perfekt. A pic from Gotland Ring -08 May. It was the first real test with the rear ARB from Siltech Racing and it worked perfect. We have had massive problem with understeer before and now we actually had some problem with oversteer during the first sessions before we made some set up changes. We have 2 movies that shows before and after. This was also the first drive with the Flatshifter and it worked perfect. The up and down changes was just great.
Under hösten monterade vi nya delar från Quaife i styrväxeln. Detta gjorde att vi fick mer styrutslag men samtidigt mindre rattutslag. Förut hade vi 2,5 rattvarv mellan fulla rattutslag, nu 2,2. Kanske inte låter så mycket men gör en stor skillnad på banan. We have mounted new parts from Quaife into our steering rack. We both gained some steering and ratio. Now we have 2,2 turns lockstop to lockstop instead of 2,5. A nice improvment, especially on the track.
Under hösten fick vi äntligen hem krängningshämmaren från Siltech Racing. Den var efterlängtad då vi pga viktbalansen i bilen har haft väldiga problem med understyrning. Problemet med vikten har att göra med att föraren + motorn sitter till vänster i bilen. Så rent krasst skulle man ha bilen högerstyrd istället. An longed for upgrade has arrived. Siltech Racing ARB. A nice kit that hopefully will help us fix the understeer problem we have due to the weight balance problem in the car. I dont know if I want to admit this but the UK guys do it right when they have right hand drive.
Här är krängaren monterad och vi har även hunnit med en liten test med bra resultat. Det kändes att dom problem som funnits med understyrning skall kunna minimeras med lite mer testande. Det känns som att säsongen -08 kan bli trevlig. På minussidan av montering så visade det sig att viskodiffen inte var specielt kry. Så en ny Quaife ATB kommer att anskaffas. Here is the Siltech ARB mounted and it has also been tested on track with good result. The problem with understeer was reduced to a minimum, but still needs some more testing. On the down side it showed that the lsd isn´t up for the job anymore. A new Quaife ATB is on its way in.
Bromsdamm efter en hård dag på banan. Some dust from the pads after a hard day on the track.
En bild från Bottnia Ring i Finland Augusti -07. A photo taken on a trackday on Bottnia Ring in Finland -07
07.08.21
Lite bilder från en Bandag på Gotland Ring . En riktigt rolig bana som är både kuperad, snabb och med dolda kurvor.
Some photos from a trackday on Gotland Ring. A really fun track that´s quick and with hidden curves.
Vi har gjort en "corner weight" på bilen i sommar för att försöka optimera den lite till. Den var ganska bra inställd redan innan (så bra som det nu kan bli med både motorn och föraren till vänster) så skillnaden blev inte så stor. Bilen fick lite bättre balans under inbromsning jämfört med före justeringen.
Ett stort tack till Axehult Motorsport
We have also made a corner weight on the car this summer in a attempt to optimize the car. It was pretty okay before (well as okay it can be whith both the engine and the driver sitting to the left) so the difference wasn´t that big after the corner weight. Slight better balance during braking was the big difference.
A big thank to Axehult Motorsport.
07.04.11 En ny båge har tillverkats och monterats för säsongen -07. A new rollbar instaled for this season -07
Nya Protech dämpare för upside-down montage och med länklager istället för gummibussningar, sparar lite ofjädrad vikt jämfört med normal montering. New Protech shocks with bearings instead of bushes and for upside-down mounting, saves some unsprung weight.
Nya aluminiumfästen för styrväxeln gör att den inte flexar. New Allybrackets for the steering rack makes it sit tight.